Page 8 - Suplement d'estiu 2017
P. 8

8   COL·LABORACIÓ










           LES FOTOGRAFIES PERSONALS I FAMILIARS:


                         COM LES CONSERVEM?




           És  Festa  Major  i  passarem  uns  dies  en  els  que   que ens fem més habitualment, i en moltes ocasions
           sortirem  amb  els  amics,  farem  dinars  familiars,   en  no  trobar  resposta,  abandonem,  deixem  les
           anirem  a  concerts  i  espectacles,  portarem  la    fotogra? es de qualsevol manera i després ens costa
           mainada a les atraccions, gaudirem amb els focs i     Déu  i  ajuda  trobar-les,  això  si  no  les  perdem  per
           farem  fotogra? es,  moltes,  moltíssimes  fotos.  Per   sempre.
           això  hem  pensat  dedicar  aquest  petit  article  a  la
           fotogra? a, sobretot a la de caire personal.          Perquè això no ens passi hem de tenir en compte
                                                                 dues coses: l’ordenació (classi? cació en el món dels
           Per  començar  apuntem  la  de? nició  de  fotogra? a   arxius) i les mesures de conservació (que variaran
           segons la NODAC, la Norma de descripció arxivística,   en funció de si són en paper o digitals). Veiem-les.
           que ens diu que és un document icònic en el qual
           la  informació  es  presenta  mitjançant  imatges  que   Com  les  ordeno?  Normalment  les  que  tenim
           representen  percepcions  subjectives  en  tant  que   en  paper  les  posem  en  àlbums  o  en  sobres  i  a
           re? ecteixen  una  percepció,  una  perspectiva  o  un   fora  apuntem  «viatge  d’estiu»;  «aniversari»;
           punt de vista.                                        «festa  major»;  «casament»,  etc.  Però  les  digitals
                                                                 acostumen  a  patir  un  petit  caos  repartides  en
           La  fotogra? a  es  va  presentar  «o? cialment»  a  les   targetes de memòria, disc durs, CD, USB... Primer
           Acadèmies  de  Ciències  i  Belles  Arts  de  París  el   de tot cal identi? car com les tenim i centralitzar-les
           19  d’agost  de  1839  quan  Louis-Jacques  Mandé     en una carpeta que sigui, per exemple, Imatges. Tot
           Daguerre va mostrar al món la primera tècnica de      seguit crear subcarpetes simples a les que posarem
           ? xar imatges, el daguerreotip, una imatge positiva   noms que tinguin sentit per a nosaltres, o la data.
           directa de càmera, per tant única i no reproduïble,
           sobre una placa de coure argentada. Des d’aquella
           data  la  tecnologia  al  voltant  de  la  fotogra? a  ha
           evolucionat moltíssim i, un fet encara més important,
           s’ha  popularitzat  ? ns  a  extrems  que  avui  en  dia
           gairebé tothom porta les 24 hores del dia una càmera
           a la seva butxaca en forma de telèfon. Això implica
           que el volum de fotogra? es que es fa diàriament és
           pràcticament impossible de comptabilitzar. Només
           cal fer un cop d’ull a la nostra pròpia casa i veurem
           que  el  nombre  de  fotogra? es  de  fa  tan  sols  deu
           anys, endreçades en uns pocs àlbums o capses, no
           té res a veure amb les que guardem a l’ordinador o
           en targetes de memòria. S’han multiplicat per mil o
           més.


           Què en fem de tantes fotogra? es? Per a un fotògraf
           professional, que és la seva feina, això ho té clar, però
           nosaltres, fotògrafs ocasionals que fotogra? em per
           tenir registres dels moments que volem conservar i
           que formen part dels nostres records i vivències, cal
           que ho guardem tot? I les que volem conservar, com
           ho fem per no perdre-les? I les fotos en paper, les   Capses d’arxiu per a fotogra? es.
           digitalitzem? Aquestes són algunes de les preguntes   Arxiu Municipal de Salt.
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13